عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی ترانزیتی کشور گفت: با وجود حجم گسترده ترانزیت ریلی میان چین و اروپا، سهم ایران از این مسیر به دلیل موانع گمرکی و نظارتی بسیار محدود مانده و نیازمند اصلاح فوری است.

موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است

حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اهمیت دیپلماسی ترانزیت و تجربه سفر اخیر به همراه وزیر راه و شهرسازی به چین، گفت: حجم ترانزیت میان چین و کشورهای اروپایی بسیار بالاست و این مبادلات حوزه‌های متعددی از جمله خودرو، قطعات و لوازم جانبی خودرو، تجهیزات تعمیراتی، محصولات کشاورزی و سایر کالاها را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر قطارهای ترانزیتی چین با سرعت بالا و به‌صورت منظم در مسیر اروپا تردد می‌کنند که طی این مسیر هم حدودا 17 الی 18 روز زمان می برد  اما متأسفانه سهم ایران از این ظرفیت بسیار ناچیز است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مشکلات جدی در مسیر ترانزیت کشور وجود دارد، تصریح کرد: اشکالات اساسی در حوزه گمرکی، فرآیندهای نظارتی و هماهنگی دستگاه‌ها باعث شده ایران نتواند از این مزیت مهم ترانزیتی بهره‌مند شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر این فرآیندها به‌سادگی و با حجم بالا در حال انجام است.

گودرزی تأکید کرد: برای فعال‌سازی واقعی ظرفیت ترانزیتی کشور، لازم است دستگاه‌های مختلف از جمله بخش اقتصادی دولت، گمرک، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های نظارتی به‌صورت هماهنگ وارد عمل شوند و موانع موجود را برطرف کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تسهیل و ایمن‌سازی تردد قطارهای ترانزیتی می‌تواند انگیزه کشورهای دیگر را برای استفاده از مسیر ایران افزایش دهد و جایگاه کشور را در کریدورهای بین‌المللی ترانزیت به‌طور جدی ارتقا دهد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha